Etusivu Blogi Järvenpään sote-keskuksen sisäkuuluvuus

Järvenpään sote-keskuksen sisäkuuluvuus

16.11.2016

“Kannatti kokeilla Orbiksen tarjoamaa ratkaisua”

Reilun 40 000 asukkaan Järvenpää haluaa olla edelläkävijä sote-uudistuksessa: uusi Myllynkulman sosiaali- ja terveyskeskus yhdistää peräti kymmenen erillisen yksikön toiminnot yhden katon alle. Asiakaslähtöisellä suunnittelullaan huomiota herättänyt rakennus sisältää viimeisintä teknologiaa myös sisäkuuluvuusratkaisujen osalta – siitä pitää huolen ratkaisut suunnitellut ja rakennustöitä valvonut Orbion Consulting.

Järvenpään SOTE-keskus

Lähes valmiin sosiaali- ja terveyskeskuksen sisusta kiiltelee lokakuisena aamuna uutuuttaan suojapahvien alla. Alakertaa viimeistellään kuumeisesti piakkoin uuteen työpaikkaansa saapuvaa henkilökuntaa varten, ja vuoden vaihduttua samoilla käytävillä asioi jopa tuhat järvenpääläistä mitä erilaisimpien palveluiden käyttäjinä. Sieltä täältä avoimet kattolaatat paljastavat vielä, millainen määrä kaapeleita ja teknologiaa tarvitaan pitämään sote-keskus toimivana ja turvallisena.

”Välikatto on täynnä tavaraa”, näyttää keskuksen sisäpeittojärjestelmän suunnitellut ja toteutusvaiheen valvonut seniorikonsultti Heikki Kankkunen Orbionilta. Laajakaistainen, Relacomin urakoima sisäradioverkko kattaa niin Virven kuin kaikkien operaattorien matkapuhelinverkotkin yhdellä verkolla. ”Siinä on koordinoimista, että eri laitteet eivät häiritse toisiaan”, kuvailee Kankkunen kaapeliviidakon kesyttämistä. ”Jopa LED-valaisimista tulee radiotaajuisia häiriöitä.”

Heikki Kankkunen Orbion Consulting Oy:stä on vastannut kuuluvuusverkosta

Vaatimusten ristivetoaPaneeliantenni Järvenpään SOTE-keskuksessa

Vuodesta 1987 asti RF-tekniikan parissa työskennellyt Kankkunen tuntee keskuksen sisäkuuluvuuden toteutuksen ehkä paremmin kuin kukaan muu – samoin kuin vaatimukset ratkaisujen takana. ”Suunnittelija toivoi, että katosta ei törröttäisi suuria antenneja”, muistelee Heikki. ”Toisaalta verkon laajakaistaisuus edellyttää niitä.” Ratkaisuksi Orbiksen valikoimasta löytyi antennimalli, joka oli mahdollista asentaa asennuskauluksella välikattorakenteen sisään huomiota herättämättömästi, jolloin esiin tuleva osa ei ole valvontakameraa isompi.  ”Arkkitehti oli kuulemma kovin tyytyväinen”, myhäilee Kankkunen.

Toinen vaatimus oli viranomaisverkko Virven ehdoton toimintavarmuus keskuksen joka kolkassa – mukaan lukien käytävät ja kellarit. Keskuksen henkilöstö tulee käyttämään Virve-verkkoa päivittäisenä työvälineenään. Lisäksi Virven kuuluvuus vaaditaan myös pelastuslaitoksen käyttöön. ”Rakennukseen ei päästetä ensimmäistäkään asiakasta, jos jokin osa palotarkastuksessa ei toimi”, kertoo satoja mittaustuloksia tutkinut Kankkunen. ”Valmis ratkaisu testattiin, ja Virve kuului joka paikassa loistavasti – myös hisseissä.”

Kuuluvuusvaatimuksien vastapuolella vaakakupissa painavat toiset viranomaismääräykset: koska Tukes määrittelee järjestelmän maksimisäteilyn, ei kuuluvuushaasteita voi ratkaista vain lisäämällä tehoa. ”Kaapeleihin verrattuna langattoman tiedonsiirron suunnitteleminen on lähempänä todennäköisyyslaskentaa” kertoo Kankkunen. ”Lopputulosta ei voi koskaan ennustaa täydellisesti.”

Omat haasteensa tuo myös terveyskeskuksen ympäristö lyijyseinineen. Onneksi Kankkusella on niin laaja kokemus terveydenhuollon kohteista, että yllätyksiltä vältyttiin tälläkin kertaa.

Taloudellinen ratkaisu

Niin matkapuhelin- kuin viranomaisverkonkin kuuluvuuden selkärankana rakennuksessa ovat DNA-, Elisa-, Sonera- ja Virve-tukiasemat, joiden teho jaetaan passiivijakajilla eri kerroksissa ja porraskäytävissä sijaitseviin antenneihin. Kellarin autohallin kuuluvuus on järjestetty vuotavan kaapelin avulla.

”Yksi monioperaattoriverkko, joka kattaa myös Virven, leikkaa asennus- ja ylläpitokustannukset murto-osaan erillisiin verkkoihin verrattuna”, kertoo Kankkunen laajakaistaisen järjestelmän eduista. ”Lisäksi 2,6 GHz taajuuteen asti ulottuva verkko on mitoitettu kattamaan myös tulevaisuuden vaatimukset ilman muutoksia.”

Kankkusella on selkeä näkemys komponenttien laadun roolista. ”RF-puolella verkko on yhtä huono kuin huonoin komponentti”, hän toteaa. ”Jos kuukausikaupalla asennetaan verkkoa, ja joku osa ei toimikaan, niin eihän sitä voi tulla vaihtamaan talon ollessa jo käytössä”.

Konsultoiva kumppani

Kankkusella on laaja kokemus ja osaaminen sisäverkkojen suunnittelussa ja toteutuksessa. Järvenpään sote-keskuksen komponentit hän valitsi Orbiksen valikoimista, koska arvostaa laajaa valikoimaa, laadukkaita tuotteita ja niiden hyvää tuntemusta käytännön oloissa. ”Hyvät tuotteet ja hyvä asiakaspalvelu ovat Orbiksen valtti”, hän kehuu. ”Heille voi soittaa koska vain, ja vastaus tulee aina.”

Arvostus jatkuu myös pöydän toiselle puolelle, sillä Orbis näkee olevansa muutakin kuin tavarantoimittaja Orbion Consultingin kaltaisille yrityksille. ”Yhteistyö vaikkapa Kankkusen kanssa ei ole niinkään myyntiä, vaan tuotetietouden jakamista ja teknistä tukea”, kertoo Account Manager Jukka Korhonen Orbikselta. ”Haluamme erottua ratkaisukeskeisenä kumppanina, joka kertoo avoimesti mitä eri tuotteilla voi tehdä, mihin ne soveltuvat – ja myös mihin ne eivät sovellu.”

Paneeliantenni Järvenpään SOTE-keskuksessa

Kaikki voittavat

Järvenpään sote-keskuksen yksi erikoispiirre on sekin, että talo valmistui etuajassa ja alle budjetin. Sisäverkkoratkaisun onnistuneet komponenttivalinnat lämmittävät myös Orbiksen Korhosta. ”Kentältä saadaan arvokasta tietoa komponenttien toiminnasta niin suunnittelijalle, asentajalle kuin meillekin”, hän kuvailee. ”Välitämme palautetta myös valmistajille, jolloin kaikki hyötyvät.”

Myös Orbion Consultingin Heikki Kankkunen on tyytyväinen hyvin sujuneesta projektista. ”Noin vuoden aikana ehti valvoa niin malliasennukset, välitarkastukset kuin mittauksetkin”, hän muistelee. ”Tulokset osoittavat, että kannatti kokeilla Orbiksen tarjoamaa erikoisempaa ratkaisua.”

Lue lisää aiheesta

Lisätietoja