Etusivu Blogi OptoBoa kuljettaa tietoa ja virtaa KoneCranesilla

OptoBoa kuljettaa tietoa ja virtaa KoneCranesilla

10.02.2016

Suomalaisen Konecranesin satamanosturit tunnetaan huippulaadustaan, jota vaaditaan osatoimittajiltakin. Orbiksen erikoisimpiin toimituksiin kuuluu kolmen metrin mittainen Orbis OptoFiber-välikaapeli, joka sisältää suuren määrän kuitu- ja kuparijohtimia.

Mihin ihmeessä tarvitaan ”OptoBoa”-lempinimen saanutta  käsivarren paksuista, säänkestävää ja erittäin raskasta välikaapelia, jonka molemmissa päissä on 15 x 20 senttimetrin kokoinen moduulirakenteinen metalliliitin? Vastaus saatiin Hyvinkäältä, Konecranesin suunnitteluosastolta.

Laivojen seisottaminen on kallista

OptoFiber-välikaapeli oli sähkösuunnittelija Rami Rannan idea. Ranta työskentelee Konecranesin satamanostureiden suunnittelussa Hyvinkäällä. (Valokuva: Pentti Niemi)

– Välikaapeli kuuluu etäohjattavaan satamanosturiin, nostomekanismin ja kontteihin kiinnittyvän tarttujan väliin. Tarttuja joudutaan joskus vaihtamaan huollon tai vikaantumisen vuoksi.
Laivojen seisottaminen satamissa on kallista, joten halusimme kytkentöjen sujuvan mahdollisimman nopeasti ja varmasti. Normaalisti tarttujan järjestelmien tarvitsema käyttövirta ja ohjaussignaalit kulkevat erillisissä kaapeleissa. Osana jatkuvaa tuotekehitystä päätimme yhdistää ne yhteen ja samaan välikaapeliin, selittää sähkösuunnittelija Rami Ranta, välikaapelin ideoija.

Rannan mukaan uusien yhdistelmäkaapeleiden ensimmäisiä käyttökohteita olivat Indonesiaan toimitetut puoliautomaattiset konttinosturit. Niissä ei ole perinteistä ohjauskoppia, vaan käyttö tapahtuu valvontahuoneesta erilaisten antureiden ja videokuvan avulla. Tiedonsiirto tuhansien kilojen painoisen tarttujan ja valvomon välillä edellyttää tehokkaita digitaalisia ohjausväyliä. Valokuitu on ylivoimainen kapasiteetiltaan ja myös käyttövarmuudeltaan, koska se on immuuni sähkökaapeleista aiheutuville häiriöille.

Myrskyn kestävä välikaapeli

Konecranes tilasi OptoFiber-kaapeleiden kokoonpanotyön Orbikselta, kuituteknologian erikoisosaajalta. Account Manager Pasi Särkän mukaan tilaukseen vaikutti esimerkiksi se, että Orbiksen tehdas pystyi asentamaan liitinmoduulit suoraan ohuisiin kuituihin ilman jatkoksia. OptoFiberin toteutuksessa riitti kuitenkin haasteita.

– Kaapelissa kulkee kaikkiaan 42 kuparijohdinta ja 12 erittäin ohutta valokuitua. Seitsemän senttimetrin paksuisen kumikaapelin massaa on lisätty lyijypainoilla, jotta kaapeli ei heilu tuulessa. Kuidut kulkevat suojaputkissa. Kaapelin kuoriminen kytkemistä varten oli tarkkaa puuhaa erityisesti valokuitujen osalta. Saadaksemme valokuituihin riittävän suuren taivutussäteen ja riittävästi pelivaraa johtimien asennukseen lisäsimme kaapelin päihin toistakymmentä senttiä pitkän kierteillä varustetun suojaholkin. Ruostumattomasta teräksestä valmistettu holkki ruuvattiin kiinni vesitiiviisti, koska OptoFiberin on toimittava luotettavasti kaikissa olosuhteissa.

Teksti: Pentti Niemi

Orbis OptoFiber järeämmät työvaiheet
OptoFiberissä käytetään modulaarisia liittimiä, jonka johtimet voidaan ryhmitellä tarkoituksen mukaan. Kuparijohtimille on varattu 42 moduulia, valokuiduille 12. Ruostumaton teräsholkki oli tarpeen kuitujen riittävän taivutussäteen saamiseksi ja kaapelin tiiviyden vuoksi. (Valokuva: Orbis Oy)
Orbis OptoFiber valokuituliittimien tekeminen
Liittimien tekeminen erittäin ohuiden valokuitukaapeleiden päähän on tarkkaa käsityötä. (Valokuva: Orbis Oy)

Painava OptoFiber kestää myrskytkin
OptoFiber-kaapeli on paksu, jäykkä ja erittäin raskas, koska sen täytyy kestää rajuilmatkin. (Valokuva: Orbis Oy)

Konecranes Oyj

Nostureita ja kunnossapitopalveluita tuottava Konecranes Oyj syntyi vuonna 1994, kun Kone Oy keskittyi hissien valmistukseen. Yhtiö toimii 47 maassa, sen liikevaihto on noin kaksi miljardia euroa ja työntekijämäärä noin 12000. Pääkonttori sijaitsee Hyvinkäällä. Yhtiö on maailman markkinajohtaja teollisuusnostureissa ja kunnossapitopalveluissa. Satamanostureissa se on yksi kolmesta suurimmasta. Lisätiedot: www.konecranes.fi


Lisätietoja