Etusivu Blogi Tampereen Rantatunneli: "Ei tarvitse olla lakki kourassa"

Tampereen Rantatunneli: "Ei tarvitse olla lakki kourassa"

29.09.2016

Tampereen Rantatunneli - Ulkona

Tampereen itä- ja länsilaidat yhdistävä 2,4-kilometrinen Rantatunneli on tätä kirjoitettaessa melkein valmis ja avautuu piakkoin liikenteelle. Alusta asti intohimoja puolesta ja vastaan herättänyt suurhanke urakoitsijoineen on jatkuvasti suurennuslasin alla, joten kaiken on syytä toimia alusta asti – myös mobiiliverkon.

Empower Oyj on monialayritys, jonka tietoverkkopalveluiden osasto on vastuussa Rantatunnelin sisäpeittoratkaisun toteuttamisesta. Ratkaisun avulla tunneliin saadaan kaikkien kolmen operaattorin verkot, varaus mahdolliselle tulevalle toimijalle – ja autoradionkin pitäisi kuulua. Käytännön vastuun erikoislaatuisesta, kaksi ja puoli kuukautta kestäneestä työmaasta on kantanut alusta loppuun kenttäpäällikkö Kimmo Eliander.

”Yleensä rakennamme verkkoja mastoissa ja vinteillä, mutta nyt mentiin maan alle”, kertoo Kimmo. ”Tunneli oli jo louhittu ja kaapelihylly laitettu, mutta muuten oli pimeätä, märkää ja lattia melkoista perunapeltoa.”


Verkko edellä

Syy siihen, että sisäpeittotekniikka piti asentaa alkutekijöissään olevaan tunneliin, on yksinkertainen: nykyaikaisen moniurakoitsijahankkeen ohjaamisesta ei tulisi mitään, jos maan alla työskenneltäisiin puhelinpimennossa.

”Kumppaniyritykseltä saatiin käyttöön isoilla pyörillä kulkeva saksinosturi, ns. kuukiipijä”, kertoo Eliander. ”Kovin tukevasti se ei epätasaisella lattialla seissyt, mutta sillä päästiin kiinnittämään kaapeli.”

Juuri kummankin kaistan katossa kulkeva 1-5/8” kaapeli on Rantatunnelin sisäpeittoratkaisun sydän. ”Noin suuren kapasiteetin tarjoava vuotava RF-kaapeli on melkoista jöötiä”, naureskelee Eliander, jolla on toimistossaan ranteenvahvuinen kaapelinpätkä muistona. ”Kahden kilometrin kaapelikelat olivat valtavia.”

Tampereen Rantatunneli - Tunnelissa


Syvenevää yhteistyötä

Niin RF-kaapeli asennustarvikkeineen kuin tunnelissa kulkeva kuituverkkokin on rakennettu Orbiksen komponenteista. ”Tarjonta osui tässä keississä harvinaisen hyvin kohdilleen”, kuvailee Kimmon kanssa pitkään yhteistyötä tehnyt Orbiksen yhteyspäällikkö Pasi Hopponen. ”Monioperaattoriverkkoon eivät kelpaa mitkä tahansa komponentit, mutta asiakas ei joutunut shoppailemaan ympäriinsä kaiken tarvittavan löytyessä meiltä.”

Kimmon asiakkuus Orbiksen Pasin kanssa onkin vuosien mittaan muokkautunut melkeinpä kaverisuhteeksi, jossa saadaan sanoa asiat suoraan. ”Niin sen pitää ollakin”, virnistää Kimmo. ”Ei tarvitse olla lakki kourassa kuin pankissa.”

Tampereen Rantatunneli - Konehuone


Mistä arvo syntyy

Eliander vakavoituu myös miettimään syventyneen yhteistyön syitä. ”Orbiksella on hieman parempia tuotteita ja toimitukset pelaa”, hän toteaa. ”Lisäksi tuotteet on testattu itse tai yhdessä operaattorien kanssa kuunnellen myös kehitysehdotuksia kentältä. Ilman muuta suosittelisin Orbista – ja olen suositellutkin.”

Orbiksen kaltaisen toimittajan tarjoama arvo syntyy myös työaikaa säästävistä yksityiskohdista – vaikkapa sopivista asennustarvikkeista. Orbiksen Pasin sanoin: ”Asiakas tietää tosi paljon, mutta me tuodaan hienosäätö”.

Orbiksen osuus Rantatunneli-hankkeessa ei jää kuitenkaan pelkkään materiaalien toimittamiseen. ”Vuokrasimme Orbikselta mittalaitteet verkon lopputestaukseen, jolla tilaaja hyväksyy verkon käyttöönsä”, kertoo Kimmo. ”Tämä on sellainen paikka, että jos jotain tapahtuu, niin yhteyksien on pakko pelata.”


Kerran elämässä -hanke?

Ennen Rantatunnelia Elianderin pitkän uran suurin työmaa oli liikekeskus Ideapark.
”Yleensä sisäkuuluvuusurakat ovat juuri ostoskeskuksia, parkkihalleja ja uusia energiatehokkaita taloja”, hän kertoo. ”Rantatunneli oli erilainen ja haastavampi.”
Toista Rantatunnelin kaltaista urakkaa Kimmo ei usko ainakaan Tampereella näkevänsä. ”Hienoa, kun pääsee jättämään sormenjäljen tuollaiseen isoon työmaahan”, hän summaa. ”Tärkeintä on, että verkko toimii ja käyttäjät ovat tyytyväisiä.”

Tampereen Rantatunneli - Eliander

 

Lue lisää

Lisätietoja