Home Blogi Helsingin metron sisä- ja ulkoantennit Orbikselta

Helsingin metron sisä- ja ulkoantennit Orbikselta

05.11.2009

HUBER+SUHNER AG tunnetaan eurooppalaisena laadukkaiden tietoverkkokomponenttien valmistajana. H+S tarjoaa laajan valikoiman nykyaikaisen raideliikenteen ja autoteollisuuden tuotteita, jotka on suunniteltu mm. GPS-paikannukseen, matkapuhelinverkoille, WLAN-internetyhteyksiin, valvontakamerajärjestelmille sekä matkustajien informaatio- ja viihdekanaville. Orbis on Suomessa mukana useissa julkisen liikenteen tietoliikenneverkkoprojekteissa H+S:n antenni- ja kaapeliratkaisujen toimittajana.

Helsingin metroissa avataan matkustajille suunnattu WLAN-verkkopalvelu vuoden vaihteessa. HKL:n projektipäällikkö Harri Perkiö kertoo verkon tarpeista: "HKL on rakentanut langattoman laajakaistaverkon, minkä avulla voidaan toteuttaa erilaisia palveluita HKL:n metrovaunuissa ja asemilla. Matkustajille suunnattu WLAN-verkko on julkinen, mutta verkon muut osat ovat HKL:n sisäiseen käyttöön ja sovelluksiin." HKL:n omat sovellukset ovat mm. VoIP-puheluita sekä reaaliaikaisia informaatio- ja mainosnäyttöjä.

Airspan Network on vastannut metroprojektin radiojärjestelmien integroinnista, laajakaistaverkon tukiasemista ja antenneista. Orbis on toiminut projektissa sisä- ja ulkoantennien toimittajana. H+S:n antennit valittiin metroasennuksiin vaativien testivaiheiden jälkeen.

Metron haasteet verkonrakentamisessa

Metron vaunun antenniSopivan antennin valintaan junissa ja metroissa vaikuttavat käytettävä sovellus (esim. matkustajille suunnattu WLAN, langaton tiedonsiirto junasta radanvarren verkkoon), junan tyyppi (nopeus, pituus), rata (asemien sijainnit) ja tunneliprofiilit. Tunnelien vuoksi Helsingin 21 kilometrin metroradan varteen ja asemille rakennettiin oma tukiasemaverkko.

Tunnelien lisäksi toinen haasteellinen tekijä metrossa on liikenopeus. Yhteyden taso ja katkeamattomuus taataan tiheällä tukiasemaverkolla, yhteysvarmalla radioverkkoprotokollalla sekä jokaisessa vaunussa on kaksi suuntaavaa ulkoantennia. Kahden antennin avulla radioyhteys siirtyy vuorottelemalla tukiasemalta toiselle, kuten Tarzan liaaneilla.

Antenneilla korkeat laatu- ja kestävyyskriteerit

Orbiksen Account Manager Matti Rautanen kertoo antenneista: "Haineviltä näyttävät kattoantennit ovat H+S:n 2,4GHz:n Sencity Rail® -antenneja. Vaunun sisällä katossa on H+S:n ympärisäteilevä WLAN-antenni metrovaunun sisäpeittoon."

Kiskoliikennekäyttöön suunniteltujen ulkoantennien tulee sietää Pohjolan kovia ympäristöolosuhteita, kuten laajoja kosteus- ja lämpötilavaihteluja. Antennit ovat muotoilultaan virtaviivaisia ja niiden korkeus on rajattu matalissa tunneleissa käytettäväksi. Antennien optimoitu säteilykeila parantaa radanvarsijärjestelmän yhteyden luotettavuutta sekä eliminoi radan sivusta tulevia häiriöitä.

Rautatieliikenteessä, jossa suurijännitteiset ajojohtimet sijaitsevat junan yläpuolella, antennien on täytettävä vaativat rautatieturvallisuusnormit, esim. vikatapauksessa ajojohtimen pudotessa junan katolle antennin on kestettävä hetkellinen 40kA:n oikosulkuvirta. Lisäksi suurjännite ei saa päästä kulkeutumaan antennikaapelia myöten matkustamotilaan, jossa se saattaisi aiheuttaa hengenvaaran.

Sekä ulko- että sisäantennit täyttävät tiukat paloturvallisuus- ja myrkkyllisyysstandardit. Antennien kaapeloinnit piilotettiin asennuksessa vaunun kattorakenteisiin.